Moje zastave

29.09.2007.



Današnja Sanjina tema o procesiji i misi povodom Sv.Mihovila me potakla na razmišljanje i probudila neke uspomene.
U komentaru na njenom blogu napisala sam:
Ja sam svima vama zahvalna što čuvate tradiciju i uspomene... jer sama ne sudjelujem u tim ritualima... kako vjerskim... tako ni bilo kojim drugim. Ne volim gužve. Jedina masovna okupljanja na koja sam išla bili su rock koncerti i prosvjed organiziran od majki dječaka koji su zadržani u JNA na početku rata (BEDEM LJUBAVI)... kada je pokojni Gotovac održao svoj legendarni govor. Na koncertima se nikada nisam osjećala dijelom mase. Uvijek sam stajala negdje po strani i proučavala masu i pojedince u masi.... Nikada me nije ponijelo.... nikada nisam osjetila potrebu vrištati, skakati.... i sudjelovati u zajedničkom ludilu. Ali uživala sam gledati ponašanje drugih ljudi. Prosvjednom skupu sam se priključila jer sam im srcem pripadala... prije njega pisala sam neka pisma oficirima JNA u ime majki koje su me zamolile. I tada sam stajala naslonjena na jedno drvo i tiho plakala slušajući Gotovca.

Onda sam se sjetila djetinjstva i masovnih okupljanja na koja su me vodili roditelji. U majčinom rodnom selu je veliko prošćenje na Petrovo. Bez obzira što nismo vjernici, uvijek smo na taj dan odlazili u posjet njenoj rodbini. Nisam voljela tu gužvu, šarenilo... sve te polupoznate rođake koji su me štipkali za obraze, postavljali otrcana pitanja... a ja sam se morala smješkati. Navlačili su na mene neke ružne karirane tregersuknjice, heklane dokoljenke... uffff.... i sad se naježim kad se toga sjetim. Ma kužim ja da je lijepo da se rodbina i prijatelji okupe istog dana na istom mjestu... da se vesele zajedno. No ja očito imam neki feler pa nikada nisam znala i mogla uživati u tim tervenkama. Otac je imao drugi ritual. Na Dan Borca se u mjestu gdje je rođen, gdje je kasnije pokopan održavala velika parada. Svirala je limena glazba, lokalni političari su držali govorancije.... a sve ostalo je bilo isto kao i na vjerskom prošćenju... štandovi, plastika, mnoštvo koje se zabavljalo i družilo. Jedina razlika između ta dva rituala je bila što je na Petrovo misu držao župnik, a na Dan Borca su govorili političari. Inače... isti ljudi i isti način zabave... Biloje važno da se nađu i da se mogu družiti.
Mom ocu je taj dan bio važan jer mu je brat poginuo na dan oslobođenja našeg kraja u 2. svj. ratu. Nakon druženja s ljudima, nas dvoje odlazili bi na stričev grob odnijeti cvijeće i zapaliti svijeću. Ni tu tervenku nisam voljela... potpuno isto... kao ni onu maminu. Ali....
I onda je prošlo puno godina... desio se Domovinski rat.... završio i taj rat.... ukinut je Dan Borca kao praznik. Ja sam u međuvremenu odrasla.... odavno iz garderobe izbacila heklane dokoljenke i karirane suknjice. Početkom srpnja krajem devedesetih bila sam na godišnjem i krenula sam ocu na grob. Putem mi je sinulo da je Dan Borca... koji više to i nije... ali je nekada bio. Stala sam u Bjelovaru, kupila veliki buket crvenih karanfila i svojim dječacima ispričala priču o danu koji je ukinut. Došli smo na groblje.... ostavili karanfile (osim dva cvijeta), zapalili svijeće na grobu mog oca i strica, a tada sam ih uzela za ruke... svakog s jedne strane... i krenuli smo prema spomeniku palim partizanima na središtu groblja. Zapalili smo svijeću u podnožju spomenika, a tada se moj živahni Grga Čvarak popeo na vrh spomenika i u stisnutu šaku, visoko uzdignutu (u znak pobjede) zaglavio crveni karanfil. Ljudi su nas mrko gledali.... a ja sam se mirno... odšetala, sa svoja dva dječaka do spomenika palim braniteljima u Domovinskom ratu. Učinili smo isto.... zapalili svijeću i ostavili cvijet. Ljudi su šaputali (Ivanova kći... s djecom) , gledali nas... i nisu bili okrenuti grobovima koje su došli posjetiti.... gledali su za nama.
I ne, nikako mi nije bila jasna ta svjetina. Tolike silne godine su se sjećali svojih palih partizana, okupljali se određenog dana i klanjali se njihovoj žrtvi. I tada je netko rekao: „To se više ne radi!“ „To više nije moderno!“ „To više nije poželjno!“ I oni su spomenik koji su tolike godine glancali, mazili i pazili ostavili prazan (i ne samo na taj dan).... kao da su ga svemirci tu spustili, kao da je strano tijelo na tom groblju... i kao da to s njima, njihovim precima nema nikakve veze.
Sljedeće godine sam namjerno uzela godišnji baš na taj dan i ponovila sve isto. Ne mogu vam opisati kako sam silno uživala u toj igri bez riječi... u tim pogledima... koji više nisu bili tako mrki kao prethodne godine. Nakon par godina naša svijeća više nije bila sama. Netko je bio prije nas. Prije tri godine na spomeniku su bile mnoge svijeće..... Ja već dvije godine ne pazim baš na taj dan (jer nikada nisam robovala datumima), ali obavještena sam da su na spomeniku svijeće. Ja više ne moram ići tamo, baš tada.... jer eto... stišale su se strasti... i ljudi su shvatili da nam ne mora i ne smije nitko reći i narediti kada ćemo se i kako sjećati naših mrtvih predaka. Shvatili su da slobodno mogu biti vjernici... a da se pri tom ne moraju sramiti svojih najbližih koji su svoj život dali u borbi protiv velikog zla – fašizma.

I dok sam pisala temu... slušala sam pjesmu koja mi se uklopila u ovaj let....


ZASTAVE

1. Nogom pred nogu - tiho!
Ja po vodi hodam
Svojim putem, uspravno.
Pljuga na pljugu,
Jednu na drugu slažem
Sate, dane, godine.
I teku bitke, teku porazi,
Kad nije film da pravda pobijedi.
Sjeti se...

2. Kako smo maštat' znali
I Bogu dane krali,
Ispred "Zvečke" satima.
Kovali planove,
Kužili istinu,
Svak' sa svojeg oblaka.
Kad krenu bitke, dođu porazi,
Ti znaš da nije lako isti ostati.

3. Moje zastave
Uvijek su iste boje,
Nad njima ljubav caruje.
Moje zastave,
Nikad na polja koplja,
Ljubav se ne predaje.

4. Nogom pred nogu - tiho!
Ja na žici plešem
Zatvorenih očiju!
Pljuga na pljugu,
Jednu na drugu slažem
Sate, dane, godine.
Sad neki novi klinci dolaze,
A sve se teže
Prave riječi nalaze.

3. Moje zastave...

3. Moje zastave...

5. Ljubav se ne predaje...
Ljubav se ne predaje...

Samo za vas večeras... u vašem gradu... ili možda selu... pjevao je Valjkić...

Komentari (98) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< rujan, 2007 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

"Ima jedan svijet gdje živjet bi htjela, ima jedan svijet gdje riječi su djela."

Komentari On/Off

Linkovi

Blog.hr
Blog servis


Annaboni
Brod u boci
Popularni bloger b-612
Čudesni svijet ljubimaca
Dem
dolphinA
dordora2
Geomir
Gustirna
Ivan Grubišić
Kinky
Lobotomizator
Luki
MA
Mikoslav
MJ
Mladen
Mosor
Neverin
Pegaz

put Gradine
semper contra
Smisao života
Suncokretica
Sunčana Žena
Vidoteka
Zelena



SLOBODA

Vaša djeca nisu vaša djeca
Ona su sinovi i kćeri čežnje života za samim sobom.
Ona dolaze kroz vas, ali ne i od vas.
I premda su s vama ne pripadaju vama.

Možete im dati svoju ljubav, ali ne i svoje misli.
Jer ona imaju vlastite misli.
Možete udomiti njihova tijela, ali ne i njihove duše.
Jer njihove duše borave u kući od sutra
Koju vi ne možete posjetiti čak ni u vašim snovima.

Možete nastojati da budete kao oni,
Ali ne tražite od njih da budu poput vas.
Jer život ne ide unazad i ne ostaje na jučer.

Vi ste lukovi s kojih su vaša djeca odapeta kao žive strijele.
Strijelac vidi metu na putu beskonačnosti i savija vas
Svojom snagom da bi njegove strijele poletjele brzo i daleko.
Neka vasa savinutost u strijelčevim rukama bude za sreću;
Kako On voli strijelu koja leti, isto tako voli i luk koji miruje.

Kahlil Gibran

Arhiva

Svibanj 2022 (1)
Ožujak 2022 (1)
Veljača 2021 (1)
Travanj 2019 (1)
Srpanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Ožujak 2017 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Veljača 2015 (1)
Siječanj 2015 (2)
Listopad 2014 (1)
Kolovoz 2014 (1)
Srpanj 2014 (2)
Lipanj 2014 (6)
Svibanj 2014 (3)
Travanj 2014 (5)
Ožujak 2014 (4)
Veljača 2014 (5)
Siječanj 2014 (5)
Prosinac 2013 (8)
Studeni 2013 (7)
Listopad 2013 (6)
Rujan 2013 (7)
Kolovoz 2013 (5)
Srpanj 2013 (3)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (5)
Ožujak 2013 (4)
Veljača 2013 (2)
Siječanj 2013 (2)
Prosinac 2012 (3)
Studeni 2012 (2)
Listopad 2012 (2)
Rujan 2012 (2)
Kolovoz 2012 (3)
Srpanj 2012 (4)
Lipanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (3)
Travanj 2012 (7)
Ožujak 2012 (4)
Veljača 2012 (1)
Siječanj 2012 (2)